Ada seseorang hamba Allah yang saya sangat saya kenali
dan sayangi. Seorang lelaki. Kita panggil nama dia di sini sebagai “Mat Pencinta
Sunnah”. Agak baik perangainya dan suka mencari kebenaran berdasarkan hujah
bukan emosi. Seorang ‘educated’ dalam bidang sekular untuk beberapa lama
kemudian bersemangat menuntut ilmu agama, melalui pelbagai bahan bacaan dan kuliah. Si Mat Pencinta Sunnah ini
kemudian berminat ingin mengetahui alam jin dan perubatan Islam lalu berguru
untuk beberapa lama dengan Tuan Guru Harun Din, hingga diijazahkan. Sekaligus menjadikannya
pengamal selawat syifa’.
Alkisah dipendekkan cerita. Si Mat Pencinta Sunnah
terjumpa kritikan ke atas selawat ini oleh antaranya Dr Azwira dan Dr Asri.
Kemudian Si Mat Pencinta Sunnah terjumpa pula hujah yang antaranya pada Buletin
Jabatan Mufti Negeri Perlis Bil. 1 April 2007.
(Untuk meneliti hujah
yang terdapat di dalam buletin Jabatan Mufti Perlis itu, sila lihat dalam blog.
hisham-ahmad. blogspot.com)
Pada mulanya dia pun memang ada sedikit kemusykilan
apabila membaca makna lafaz selawat itu:- "Ya
Allah! Berilah rahmat ke atas penghulu kami, Muhammad s.a.w yang
menyembuhkan hati-hati, penawarnya dan kesejahteraan badan, kesembuhan dan juga
cahaya penglihatan, dan berilah rahmat dan keberkatan dan kesejahteraan
atas keluarga dan sahabatnya.
Namun semasa itu Si Mat Pencinta Sunnah percaya
tiada apa masalah dengan selawat syifa ini. Dalam hati dia berkata “kata kiasan
atau bukan bermaksud literal.. makna mendalam” “Takda apalah, semua
ustaz baca, Imam-imam pun baca. Tok guru yang ajar ni pun memang terkenal alim
dalam ilmu agama dan perubatan Islam” “Kita tahu bukan Muhammad yang
menyembuhkan tapi Allah.. itu keyakinan kita”.
Namun terlintas pula bagi Si Mat Pencinta Sunnah;
“ kalau gitu, kenapa lak guna perkataan yang boleh mengelirukan…” “Seni bahasa
kot”
Dalam buku hafazan kuning, ayat terjemahan Selawat
syifa telah ditukar kepada makna yang lebih ‘acceptable’, mengurangkan
rasa kekeliruan. “Ya Allah! Berilah rahmat ke atas
penghulu kami, nabi Muhammad s.a.w
yang dengan berkat berselawat ke atas baginda, akan menyembuhkan
hati-hati….. “
Kata
Si Mat Pencinta Sunnah lagi, dalam
satu kuliah, tuan guru kemudiannya sendiri mengakui ada seorang yang menulis
artikel mempertikaikan selawat syifa ini. Rasanya orang itu ialah seorang
pensyarah kanan di suatu jabatan di Fakulti Pengajian Islam, Universiti
Kebangsaan Malaysia. Bukan sebarangan,
doktor falsafah pulak tu. Pelikkan?!
Tuan
guru menyatakan bahawa beliau seorang yang berpendidikan bahasa arab dan
memahami pengataan selawat ini. Tiada masalah, apalagi dakwaan wujud unsur
syirik.Tidak benar sama sekali. Selawat ini telah begitu lama diamalkan. Bagaimana
pun, katanya lagi, Tuan guru Harun Din tidak pula menghuraikan dari segi hukum
dan tatabahasa arab.
Kesimpulannya,
bukan nabi yang menyembuhkan… Allah yang menyembuhkan… kita memohon pada Allah
melalui kelebihan berselawat kepada nabi. Gitulah kira-kiranya yang di fahami.
Semua berpuashati. Hilanglah keraguan… tapi kembalikah keyakinan?
Kemudian
selepas itu, baharulah Si Mat Pencinta
Sunnah mengetahui nama pensyarah yang mengkritik selawat syifa itu.
Jabatan Quran dan sunnah. Si Mat Pencinta
Sunnah merasakan bahawa “Wah ini, bukan main-main. Ada merit juga
orang yang kritik ni. Bukan penyair jalanan”..
Keinginan
untuk mendapat maklumat hujah (dalil dan keterangan) disebalik kritikan itu
adalah ‘attitude’ nya. Kadangkala menyusahkan dirinya sahaja, tapi bila
dapat, kepuasannya berganda.
Rupa-rupanya,
pandangan pensyarah itu dikongsi bersama oleh segolongan ilmuan agama yang
lain, yang juga terpelajar dalam bidang hadith. Si Mat Pencinta Sunnah kata dia telah meneliti hujah mereka. Ia
membuat dia bingung dan termenung.
Akhirnya,
inilah pilihan dan pendekatan Si Mat Pencinta
Sunnah setakat hari ini:-
(1)
sekalipun
disudut hati, Si Mat Pencinta Sunnah mengharapkan
dan mempercayai bahawa selawat ini tidaklah sampai dikatakan berunsur syirik,
namun kelemahan ilmunya, tidak memampukan dia menjustifikasinya secara ilmiah
dan hujah… (malangnya dia tidak pula terjumpa hujah bertulis oleh pihak yang
membela selawat ini)
(2)
2
golongan ilmuan agama yang hebat berselisih…
disisi Allah, siapa yang sebenarnya betul? Tiada Si Mat Pencinta Sunnah ketahui.
(3)
Si Mat Pencinta Sunnah
kemudiannya mendapati, selawat syifa ni confirm bukan dari nabi, bukan sunnah
nabi. Ia dipercayai ciptaan ulama. Ia tidak mendahului atau mengatasi
(keutamaan) selawat yang sahih yang diajar oleh nabi.
(4)
Bermakna
tiada fadilat khusus pada selawat ini, melainkan satu pengharapan semata-mata.
Inilah kefahaman yang betul.
(5)
Rawatan
juga masih boleh dilakukan dengan menggunakan banyak lagi kaedah lain.
(6)
Justeru,
Si Mat Pencinta Sunnah
memutuskan untuk tidak lagi beramal dengan selawat ini sehinggalah suatu masa
nanti keyakinan diperolehi. Sehingga dia mendapat penjelasan yang meyakinkan.
Melampaui keraguan.
(7)
Si Mat Pencinta Sunnah yakin
inilah langkah paling selamat (bagi kepentingan akhirat) dengan tidak mengambil
risiko kesilapan. Keluar dari perselisihan.
.... masa berlalu
Si Mat Pencinta Sunnah kemudiannya terjumpa satu
rakaman oleh seorang tokoh hadith tempatan yang wasathiy iaitu Maulana Muhammad
Asri Yusoff. (youtube-selawat syifa_adakah bercanggah dengan akidah).
Syeikh Maulana, favouritenya ini mengatakan selawat
syifa tidak bercanggah dengan syariah atau akidah sekiranya difahami bahawa lafaz
(penawar hati) itu dipakai sebagai majaz.. jangan diiktikad dia (rasulullah
saw) sbg penyembuh.
Cuma Syeikh ini menasihati agar dicari (utamakan) selawat
yang lebih bersih, warid, sabit daripada
hadith-hadith sahih walaupun lafaznya nampak ringkas tidak berbunga-bunga.
Justeru, Si Mat Pencinta Sunnah merasakan bahawa mana-mana
orang awam yang hendak mengamalkan selawat syifa hendaklah difahamkan dan
memahami dengan jelas penggunaan dan maksud penggunaan kata-kata di dalamnya.
Namun mengutamakan dan memperbanyakkan lafaz selawat
yang sahih khususnya selawat ibrahimiah adalah lebih wasathiy, lebih baik dan
menguntungkan.
Justeru dengan pengalaman dilalui Si Mat Pencinta
Sunnah, saya ingin bertanya Dr Asri sekira beliau ada atau ingin mengkaji semua
pandangannya tentang selawat syifa atau ada atau ingin memberi pandangan baru mengenainya?
bagaimapun bagi golongan pengamal selawat syifa
daripada orang awam- tidak salah jika anda membaca pandangan yang mengkritik
selawat ini dan menilai sendiri.
Itulah pendekatan ulul albab.
Kritikan
Atas Selawat Syifa.
Buletin
Jabatan Mufti Negeri Perlis Bil. 1 April 2007
Perkataan
Selawat Syifa' sering kita dengar dan lihat dalam masyarakat kita.
Selawat ini pada mulanya telah terbudaya di kalangan masyarakat Islam di
Malaysia sebagai bacaan eksklusif dan peribadi, tetapi kelihatan menjadi
semakin popular sehingga ada yang menjadikannya zikir dan doa selepas solat
fardhu atau sebagai pembuka ucapan secara kekal. Lafaz selawat yang dimaksudkan
itu adalah seperti berikut:
وَنُوْرِ وَشِفَائِهَا الأبْدَان وَعَافِيَةِ وَدَوَائِهَا القُلُوْبِ طِبِّ مُحَمَّد سَيِّدِنَا على صَلِّ اللهمّ
وَسَلِّمْ وَبَارِكْ وَصَحْبِهِ آلِهِ وَعَلى وَضِيَائِهَا الأبصَارِ
Maksudnya:
"Ya Allah! Selawatkanlah ke atas penghulu kami (Nabi) Muhammad, penawar
hati dan pengubatnya (hati), penyihat badan dan penyembuhnya (badan), pemberi
cahaya penglihatan dan pemancarnya, juga ke atas ahli keluarga dan sahabat
Baginda serta berkati sejahterakanlah." (Prof. Dr. Harun Din &
Amran Kasimin, Rawatan Pesakit Menurut al-Quran dan al-Sunnah, hal. 32)
Terjemahan
yang didasarkan kepada kedudukan i'rab ini seolah-olah telah menyifatkan
nabi Muhammad s.a.w. dengan sifat maha perawat, maha pengubat, maha penyihat
maha penyembuh, maha pemberi cahaya, dan maha pemancarnya.
Persoalannya,
apakah harus menyifatkan nabi Muhammad s.a.w. dengan sifat demikian, sedangkan
ia adalah sifat-sifat khusus bagi Allah s.w.t. yang tidak boleh dikongsi oleh
sebarang makhluk? Apakah alasan yang mewajarkan penyifatan Nabi Muhammad s.a.w.
dengan sifat-sifat tersebut?
Prinsip
ilmu tauhid telah menetapkan bahawa Allah s.w.t. itu maha esa dan wajib
diesakan pada sifat-sifatnya sebagaimana dia juga wajib diesakan pada
rububiyyahnya dan uluhiyyahnya. (al-Uthaimin, Muhammad bin Soleh, Aqidah Ahl
al-Sunnah wa al-Jamaah, Ter. Muhamad Yusuf Harun).
Nama-nama
dan sifat-sifat yang khusus bagi Allah s.w.t. tidak boleh dikongsi dengan
sebarang makhluk kerana perkongsian itu bermakna mensyirikkan(menyekutukan)
sifat makhluk dengan sifat al-Khaliq. (al-Qahtani: Sa'id Ibn 'Ali, Syarh
Asma' al-Husna fi Dau' al-Kitab wa al-Sunnah, hal. 51)
Allah
s.w.t. berfirman:Maksudnya: "Tiada sesuatu yang sebanding dengan (Zat,
Sifat-sifat dan pentadbiran)Nya, dan Dialah yang maha mendengar lagi maha
melihat." (al-Syura: 11) Allah s.w.t. juga berfirman:Maksudnya:
"Dan apabila aku sakit, Maka dialah (Allah s.w.t.) yang
menyembuhkan penyakitku." (al-Syu'ara:80)
Dalam
sebuah hadith baginda s.a.w. mengajar umatnya agar membaca doa berikut: Maksudnya: "Ya Allah tuhan sekelian
manusia, maha penghilang segala penyakit, sembuhkanlah ! Engkaulah maha
penyembuh, tidak ada penyembuh melainkan engkau dan tidak ada penyembuhan
melainkan penyembuhan engkau. (sembuhkanlah) dengan suatu sembuhan yang tidak
meninggalkan penyakit sedikitpun." (Riwayat al-Bukhari)
Ungkapan:
"Engkaulah yang maha penyembuh, tidak ada penyembuh melainkan
engkau." jelas menunjukkan bahawa sifat penyembuh itu adalah sifat
khusus bagi Allah s.w.t. yang tidak
boleh dikongsi oleh makhluk. Struktur ayat yang mengandungi nafy
(penafian) dan huruf nafy (La) dan diikuti ithbat (penetapan) dengan
huruf istithna' (illa) memberi konsekuensi penafian dan penetapan yang
kuat, sama seperti ungkapan kalimah Tauhid La Ilaha Illallah yang
menfikan segala tuhan selain Allah dan menetapkan ketuhanan itu padanya
semata-mata.
Dengan
perkataan lain, doa yang diajarkan oleh Nabi s.a.w. ini menafikan sifat
penyembuh bagi selain Allah s.w.t. dan menetapkan sifat itu padaNya
semata-mata, sedangkan lafaz Selawat Syifa' itu pula menetapkan sifat
penyembuh itu pada baginda s.a.w. Justeru, lafaz Selawat Syifa' itu
dilihat mengandungi unsur-unsur syirik yang jelas bercanggah dengan prinsip Tauhid
al-Asma wa al-Sifat.
Ada
yang berpendapat masih ada jalan untuk lari daripada maksud penyamaan sifat itu
dengan cara metakdirkan (mengandaikan) wujudnya perkataan solat antara
perkataan Muhammad dan perkataan Tibb. Mengikut andaian ini, maka
lafaz selawat itu berubah menjadi seperti berikut:
وَنُوْرِ وَشِفَائِهَا الأبْدَان وَعَافِيَةِ وَدَوَائِهَا القُلُوْبِ طِبِّ صلاةًمُحَمَّد سَيِّدِنَا على صَلِّ اللهمّ
وَسَلِّمْ وَبَارِكْ وَصَحْبِهِ آلِهِ وَعَلى وَضِيَائِهَا الأبصَارِ
Dalam
lafaz ini, perkataan solat itu berada pada kedudukan maf'ul mutlak (kata
kena buat mutlak) yang berfungsi sebagai penguat atau penentu bagi jenis kata
kerja salli (selawatkanlah), disamping ia juga berada pada kedudukan mudhaf
i (yang disandarkan) kepada perkataan tibb. Berdasarkan kedudukan
ini, maka lafaz selawat yang diandaikan itu difahami dengan maksud: "Ya
Allah! selawatkanlah ke atas penghulu kami (Nabi) Muhammad, dengan suatu
selawat yang boleh menjadi rawatan bagi hati dan apa yang boleh menjadi ubat
baginya (hati)... sehingga akhir."
Berdasarkan
maksud ini, maka tidak berlaku lagi apa yang dikatakan sebagai penyifatan Nabi
Muhammad s.a.w. dengan sifat Allah s.w.t., kerana yang dilihat memberi khasiat
perubatan bukan lagi zat nabi Muhammad s.a.w., tetapi selawat yang diucapkan
itu. Oleh kerana membaca selawat itu adalah sejenis amal soleh, maka ia
termasuk dalam jenis tawasul dengan amal salih yang disyariatkan oleh syara'
dengan maksud ini. Maka penyamaan sifat yang dipersoalkan itu tidak berlaku
kerana memang tidak ada penyifatan nabi Muhammad s.a.w. dengan sifat penyembuh.
Jawapan
Kekeliruan Pertama
Pertama:
Sayugia diingatkan bahawa sesuatu ungkapan yang
mengelirukan itu hanya perlu kepada takdir lughawi (andaian Bahasa) bagi
mengelakkan kekeliruan, sekiranya ia memang merupakan nas syara' yang sahih
dari al-Quran ataupun al-Sunnah. Adapun ungkapan yang bukan dari nas al-Quran
ataupun al-Sunnah (seperti lafaz Selawat Syifa'), maka ia tak perlu kepada takdir
lughawi (andaian bahasa) kerana asal usulnya adalah lemah, dan kerana
kelemahan itu maka tidak perlu bersusah payah difikirkan andaian bahasa
untuknya.
Kedua:
Jika diandaikan masih ada kewajaran untuk membuat
takdir lughawi bagi lafaz
selawat itu dengan alasan kerana ia dicipta dan
diamalkan oleh sebahagian ulama, maka perlu ditegaskan bahawa sebarang andaian
bahasa mesti disokong oleh kaedah bahasa yang mantap. Mengikut kaedah bahasa
arab, jika perkataan maf'ul mutlak hendak dihazafkan (dibuang),
maka perkataan yang menggantikan tempatnya mesti dibaca dengan fathah (baris
atas). (al-Najjar: Muhamad 'Abd al-'Aziz, Diya' al-Salik Ila Audah
al-Masalik li Ibn Hisyam, 2: 127-129)
Dalam
hal ini, jika diandaikan berlaku penghazafan (pembuangan) perkataan solat,
maka perkataan tibb yang berada pada kedudukan 'pengganti' bagi
perkataan solat itu mesti di baca dengan fathah (baris atas). Oleh kerana
perkataan tibb yang terdapat di dalam lafaz asal Selawat Syifa' (sebelum
dibuat andaian) dibaca dengan kasrah (baris bawah), maka itu menunjukkan bahawa
tidak berlaku sebarang penggantian antara perkataan tersebut dengan perkataan
lain. Justeru, andaian kononnya ada perkataan solat sebelum
Mungkin
ada yang berkata bahawa perkongsian sesuatu sifat Allah dan makhluk tidak semestinya
membawa kepada penyamaan sifat tersebut, kerana persamaan nama sifat tidak
semestinya menggambarkan persamaan hakikat sifat berkenaan. Dengan perkataan
lain jika berlaku perkongsian beberapa sifat seperti sifat hidup, mendengar,
melihat dan sebagainya antara Allah dan makhluk maka ia mesti difahami dalam
konteks yang berbeza, bersesuaian dengan zat masing-masing. Jika sifat maha
hidup, maha mendengar, dan maha melihat Allah Subhanahu wa Ta’ala boleh
difahami dalam konteks yang berbeza dengan sifat hidup, mendengar dan melihat
makhluk, maka sifat maha penyembuhnya juga boleh difahami dalam konteks yang
berbeza antara kedua-duanya.
Jawapan
Kekeliruan Kedua:
Pertama:
Memang diakui bahawa perkongsian
sesuatu sifat antara Allah dan makhluk tidak semestinya membawa kepada
penyamaan sifat tersebut, seperti yang berlaku pada sifat hidup, mendengar,
melihat, bercakap, dan sebagainya. Tetapi persoalannya di sini, sifat
'penyembuh' yang diberikan kepada Nabi s.a.w. itu diungkap melalui gaya bahasa
yang mengandungi unsur mubalaghah (bersangatan).
Maka itu, bagaimanakah sifat maha penyembuh yang diberikan kepada Nabi s.a.w.
itu boleh difahami dengan maksud yang tidak menimbulkan kesyirikan dengan sifat
maha penyembuh Allah s.w.t. ?
Kedua:
Bagaimana hendak digambarkan bahawa
Nabi Muhammad s.a.w. yang telah wafat boleh berfungsi sebagai maha perawat,
maha pengubat, maha penyihat dan maha penyembuh kepada orang yang masih hidup?
Kekeliruan
Ketiga:
Mungkin
ada yang mengatakan bahawa orang yang mengamalkan selawat ini tidak bermaksud
menyengutukan sifat nabi Muhammad s.a.w. dengan sifat Allah s.w.t., kerana
kebanyakan yang mengamalkannya tidak memahami maknanya, atau memahaminya dalam
konteks yang tidak ada unsur tasybih.
Jawapan
Kekeliruan Ketiga:
Pertama:
Alangkah mujurnya jika keadaan si
pengamal selawat itu benar-benar seperti yang diandaikan, tetapi adakah realiti
mereka sedemikian? Ramai yang cuba berbaik sangka dengan semua amalan umat
Islam, lalu mereka rasa tidak perlu untuk menjelaskan kekeliruan mereka. Di
sini, perlu ada kesedaran bahawa perkara aqidah tidak boleh diambil mudah atau
didiamkan begitu sahaja dan sikap berbaik sangka perlu ada had sempadannya.
Jika dipakai alasan berbaik sangka dalam hal sebegini maka bermakna kita
terpaksa biarkan semua ajaran sesat, khurafat dan bid'ah dengan alasan yang
sama. Jika alasan berbaik sangka itu boleh diterima dalam persoalan akidah,
maka kenapa perlu digezetkan ajaran wahdatul wujud,
Martabat tujuh, Hakikat Nur Muhammad
dan lain-lain sebagai sesat? (Kesesatan fahaman-fahaman seumpama ini telah
dijelaskan oleh pihak berwajib. Lihat Mustafa Abdul Rahman, 2000, Mengenal Ajaran Sesat Di Malaysia,
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Kuala Lumpur, hal: 3-7)
Kedua:
Dalam kes akidah seumpama ini, bukankah wajar digunakan kaedah Saad al-Zarai' (menutup
pintu-pintu kemudaratan) sebagai langkah berwaspada terhadap keselamatan akidah
masyarakat Islam? Nabi s.aw.bersabda (maksudnya):
"Jika kamu
melampaui memuji ku sebagaimana golongan Nasrani melampau memuji Isa bin Maryam
as. Aku hanyalah seorang hamba Allah, maka katakanlah : seorang hamba dan
pesuruh Allah." (Riwayat al-Bukhari)
Dalam
hadith ini, Baginda s.a.w. melarang para sahabat ra. memujanya sebagaimana
golongan Nasrani memuja Nabi Isa as. Sebaliknya baginda menyuruh mereka berpada
setakat menyatakan statusnya sebagai seorang hamba dan rasul sahaja. Larangan
Nabi s.a.w. itu termasuk dalam kaedah Saad al-Zarai' kerana
kita sedia maklum bahawa cara para sahabat ra. memuji baginda tidaklah sampai
ke tahap menyamakan sifat baginda dengan sifat Allah s.w.t., sebagaimana cara
pemujaan kaum Nasrani terhadap Nabi Isa as. Tetapi baginda s.a.w. tetap
melarangnya kerana bimbang sekiranya perbuatan itu akan membawa kepada
kesyirikan dan kekufuran tanpa disedari, sepertimana yang berlaku kepada
golongan Nasrani. Pendekatan Nabi s.a.w. melarang para sahabat r.a. daripada
memujinya secara berlebihan adalah antara contoh paling tepat yang menunjukkan
keperluan mengaplikasikan kaedah Sad al-Zarai' dalam
menangani persoalan akidah.
Hujah
lain
Sebagai
umat nabi Muhammad s.a.w., kita sememangnya sangat dituntut supaya berselawat
ke atas baginda, sebagaimana firman Allah s.w.t.: Maksudnya: “Sesungguhnya
Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan)
kepada Nabi (Muhammad s.a.w.); Wahai orang-orang Yang beriman berselawatlah
kamu kepadanya serta Ucapkanlah salam sejahtera Dengan penghormatan Yang
sepenuhnya”. ( Al-Ahzab, 33: 56 )
Tidak
diragukan lagi bahawa lafaz selawat yang terbaik ialah apa yang dikenali
sebagai Selawat Ibrahimiyyah yang diajar oleh nabi s.a.w. kepada para Sahabat
dan yang diriwayatkan melalui jalan sanad yang sahih oleh perawi-perawi thiqah
serta dijadikan sebagai lafaz selawat dalam solat (sebelum salam). Dalam
konteks ini, Imam As-Sayuti berkata: “Aku telah membaca keterangan Imam
As-Subki dalam kitab At-Tabaqat yang diterimanya daripada ayahnya, bahawa
sebaik-baik selawat yang dibaca ketika berselawat ialah selawat yang
dibaca di dalam solat ketika tasyahhud, iaitu yang diriwayatkan oleh Bukhari
dan Muslim. Maka sesiapa yang membacanya dia dilihat sebagai telah berselawat
dengan sempurna dan sesiapa yang membaca selainnya, maka mereka tetap
berada dalam keraguan, kerana bentuk-bentuk selawat yang diriwayatkan
oleh Bukhari dan Muslim itu adalah yang sering diajar oleh Nabi s.a.w.
sendiri dan yang sering disuruh supaya kita membacanya”.
( As-Suyuti, Abd
Ar-Rahman Ibn Abi Bakr, Al-Hirz Al-Mani, Dalam Prof. Dr. T.M Hasbi
Ash-Shiddieqy, 1987, Pedoman Zikir Dan Doa, Thinkers Library, Malaysia,
hal: 91 )
No comments:
Post a Comment