Alhamdulillah, kini terdapat pelbagai syarikat
insuran Islam (Takaful) seperti Prudential BSN, AIA Takaful, ETIQA dan banyak
lagi. Kesemuanya yang menggunakan perkataan Takaful adalah islamik maka sebagai
pengguna awam, kita terimalah ia sebagai selamat dari (dosa besar) Riba.
Jika ada yang ingin mengkaji dengan kemampuan
ilmu, silakan tapi nanti janganlah pula hasil kajian itu nanti kita dapati
semua insuran takaful ini sama sahaja dengan konvensional yang Riba, maka kita
menjadikannya alasan untuk memilih melanggan produk insuran konvensional (Riba).
Ketahuilah dan percayalah, apabila kita dah memasuki
sahaja kontrak satu produk Riba, sangat sukar untuk melepaskan belitan dosanya,
kekadang mengambil masa berpuluh tahun.
Hari itu saya didatangi seorang haji yang saya
perasan dirinya selalu berusaha mendapatkan saf pertama dalam solat jemaah.
Beliau meminta bantuan saya untuk menyelesaikan hutang gadaian dengan bank dan
mendapatkan geran hakmilik. Beliau menunjukkan surat baki yang perlu dibayar,
iaitu lebih kurang RM50k.
Sekali membaca sahaja, saya dah tahu jenis
pinjamannya, iaitu Riba. Saya kata “Alhamdulillah, dapat haji selesaikan
pinjaman Riba ini...”
“Yalah, pinjaman dulu ...masa kerja KL” jawabnya.
Saya faham maksud dia, itu zaman muda, mungkin
masa itu kurang maklumat, kurang kesedaran dan/atau kurang produk pembiayaan
syariah atau atas apa jua alasan. Ini sekadar satu daripada ribuan kes
jerutan-belitan ‘sawa’ Riba ditengkuk kita yang harap-harap kita tidak mati
dalam belitan itu, harap-harap kita dapat lepaskan diri semasa masih bernyawa.
Fahamkan...
Kembali kepada kisah insuran.
Kelebihan dan kepentingan insuran memanglah
tidak dinafikan dan telah diketahui semua, maka
tidaklah disebut panjang lagi disini.
Antara yang penting ialah (i) keperluan kad
perubatan apabila perlu diwadkan untuk rawatan sakit serius di hospital swasta
(iii) keadaan lumpuh atau hilang upaya dll dan kesan kehilangan nyawa pencari
nafkah yang mempunyai anak-anak dalam tanggungan (LTPD) dan (iii) penyakit2 kritikal.
Inilah antara ciri utama yang perlu anda teliti
supaya dengan nilai wang yang anda bayar, anda mendapat nilai perlindungan yang
terbaik.
Baru-baru ini saya didatangi 2 agen insuran
takaful –satu Prudential BSN dan satu lagi, AIA Afg Takaful.
Satu seorang ustaz muda merangkap imam sebuah
masjid yang telah menunjukkan kejayaannya dalam kerjaya ini dan satu lagi
seorang bukan ustaz yang sedang berusaha memulakan kerjaya dalam bidang insuran
ini. Keduanya diperkenalkan. Satu mewakili syarikat insuran takaful antara
salah satu tadi dan satu pula mewakili yang satu lagi.
Nasihat saya ialah bahawa kita mesti memilih dan
mengutamakan produk insuran yang sesuai dengan keperluan dan memenuhi kehendak
kita kerana ia satu kontrak pembayaran wang yang bertempoh lama atau sangat
lama. Perkiraan kewangan perlu diutamakan khususnya bagi kita golongan berkemampuan
sederhana.
Maka kaedah ini boleh anda fikirkan sebagaimana
yang telah saya laksanakan:-
(1)
Agen Syarikat 1 menjelaskan jenis dan bentuk
insuran yang ditawarkan sesuai dengan kehendak saya.
(2)
Saya kemudian meminta diemelkan beberapa
quotation –pada kadar bayaran bulanan contoh RM200, RM250 atau lebih. Maka pada
dokumen quotation yang tebal itu , kita boleh melihat berapa nilai LTPD, Medical
Card, MCIR dll.
(3)
Saya kemudian meminta agen Syarikat 2 untuk
menjelaskan dan melakukan perkara yang sama seperti para 1 dan 2.
(4)
Maka bandingkan antara kedua nya, dengan nilai
bayaran RM250 sebulan ... mana satu syarikat insuran yang memberikan
perkhidmatan dan perlindungan yang lebih baik. (anda boleh buat bandingkan produk-produk
lebih daripada 2 syarikat insuran).
(5)
Sebagai contoh dengan jumlah RM250- sebulan ,
saya mendapat medical card 115,000
setahun (tanpa had total maksimum), LTPD 100,000, MCIR 20k X 3 dll. Ciri-ciri yang saya utamakan ini jauh lebih
baik yang ada pada produk satu syarikat insuran sedangkan yang satu lagi, nilai
LTPD hanya sekitar RM18,000, walaupun mungkin ada kelebihan pada sudut lain,
yang saya anggap tidak .
(6)
Walaupun agen syarikat 1 mungkin lebih
menyerlah dari sudut percakapan, keyakinan dan menunjukkan kecemerlangan dalam
mendapatkan pelanggan dan juga bagaimana
telah ramai orang berpuashati dengan perkhidmatannya, tetapi saya
memilih agen syarikat 2 kerana hasil penilaian saya, produknya lebih baik dan
sesuai bagi saya, bahkan dengan kos bayaran bulanan yang sama, saya mendapat
jumlah perlindungan yang lebih baik dan lebih tinggi pada ciri dan kriteria
yang saya utamakan. Saya juga meminta dia menjanjikan ‘servis berkualiti’
seperti agen syarikat 1.
Di atas adalah serba ringkas panduan yang dapat
saya diberikan walaupun pada hajat hati, ada lagi makluman yang hendak
diberikan. In sya Allah, dilain kesempatan.
Justeru saya suka juga untuk menasihatkan kepada
agen insuran Takaful agar setelah mereka menerangkan kepentingan insuran
(termasuk memberikan sentuhan emosi dari kisah-kisah sedih kes-kes kerana tiada
perlindungan insuran),
maka apabila seseorang itu sudah bersetuju
untuk melanggan tetapi belum menandatangani dan membayar, maka agen insuran
hendaklah memberi maklumat dan penerangan yang lengkap dan detail merujuk
kepada isi dokumen quotation yang tebal itu seperti butiran-butiran pada jadual
antaranya perkembangan cash value . Hanya dengan itu barulah minta mereka
tandatangani atau bayar.
Agen Imam dan Ustaz
Kita juga gembira apabila mengetahui ramai
graduan dari lulusan pengajian Islam (bahkan ramai juga dari kalangan imam-imam
muda masjid) yang menjadi agen/wakil insuran takaful kerana mereka mempunyai kelebihan
ilmu agama dan diberi ‘tanggapan’ sebagai berakhlak baik, 2 ciri tambahan yang
sangat perlu dalam kerjaya penjualan insuran ini (agar dilakukan secara telus dan jujur bukan sahaja menepati undang-undang tetapi
hukum syarak) seperti:-
(1)
Menerangkan aspek kepentingan menjauhi Riba
(2)
Berusaha mengelakkan elemen gharar (yang sangat
kurang dititikberatkan)
(3)
Menerangkan
aspek kepentingan menjaga kebajikan keluarga dan sebagainya.
Cuma godaan wang ini sangat kuat, kerana ingin
mendapatkan kes, mungkin kekadang menyebabkan
kita terlanjur dalam berkata dan berjanji atau berkata lebih daripada yang
sepatut dan seadilnya, lalu menyalahpimpin atau mempengaruhi pilihan dan
keputusan pelanggan.
Walaupun apa jua kata kita yang sedap didengar,
hukum kontrak menekan bahawa akhirnya ,apa yang ditandatangani itulah
kemudiannya yang berkuatkuasa dan mengikat kita. Sedangkan mungkin apa yang mengikat pelanggan
itu, tidak seperti apa yang sedap didengar dari
kita (agen insuran).
Justeru, obligasi dan tanggungjawab yang
sebutkan di atas adalah penting untuk mengelakkan garar (syubhat) kepada
kontrak perjanjian dimasuki. Hal ini
jangan dilepas pandang kerana dokumen itu adalah asas dan inti kepada kontrak
yang dimasuki.
Mungkin kebanyakan agen insuran merasa tiada
keperluan untuk memberi penerangan itu tetapi ingatlah ,saya takuti ia jatuh
kepada elemen gharar @ syubhah yang menjejaskan kehalalan traksaksi kita lalu
memberi kesan kepada pendapatan kita. Sila rujuk penulisan Dr Zaharuddin Abd
Rahman dalan isu kepentingan kefahaman kedua
belah pihak tentang kandungan akad dan
isi kontrak dalam blog atau penulisan/bukunya.
Saya percaya ustaz-ustaz dan imam-imam yang
menjadikan penjualan insuran ini sebagai kerjaya penuh atau sampingan, akan
lebih mudah memahami dan menerima apa yang saya maksudkan.
Wallahu
taala.
hisham-ahmad.blogspot.
com
No comments:
Post a Comment