“Bagaimana harus saya
selaraskan ajaran, suruhan Rasul s.a.w. dengan realiti untuk membesarkan anak-anak di sini yang bagi
kami orang Islam, sangatlah sukar dan mencabar . Ada mereka yang menyuruh saya kembali
ke negara asal. Tapi saya hendak pergi mana, inilah negara saya.”
Inilah ringkasan soalan diajukan
oleh seorang wanita dalam conference ‘Rethinking Islamic Reform’ di Universiti Oxford
anjuran persatuan pelajar Islam situ. Melihat wajahnya (yang difokus) menggambarkan
apa yang diluahkan datang dari hati yang luhur. Perubahan memek dan kerutan
yang banyak dan cepat pada raut-mukanya dalam 1-2 minit soalan dikeluarkan dan
dalam keseganannya untuk mengutarakan soalan yang dianggapnya mungkin tidak
sesuai di conference berprestij itu, membuatkan kita dapat untuk turut merasai
bebanan di jiwa yang ditanggungnya.
MUngkin kita tertanya-tanya
apakah yang besar sangat cabaran mendidik anak di Negara Barat seperti di UK,
US dan sebagainya. Begini. Prof Jeffrey Lang[1]
pernah dalam satu ceramahnya mendedahkan kerisauan mengenai anak-anak orang
Islam daripada generasi ke2 atau ke3. Bagi orang-orang Islam yang datang
berhijrah dari luar Amerika Syarikat, biasanya daripada pelbagai negara Islam
atau negara susah, mereka adalah kebanyakan orang dewasa yang mempunyai iltizam
agama yang baik dan pegangan budaya asal yang masih kuat. Manakala bagi
golongan mualaf (termasuk warga tempatan Amerika , kulit putih seperti beliau) mereka
pula masuk Islam atas kefahaman dan kesedaran. Mereka ini lebih bersedia untuk
menempuh cabaran hidup di kota metropolitan Amerika Syarikat. Namun bagi
anak-anak orang Islam, iaitu anak-anak mereka yang lahir di Amerika, mereka
lahir dalam budaya Amerika Syarikat dan terdedah kepada pelbagai bentuk
pengaruh termasuk yang negatif dan yang sangat negatif. Budaya kebebasan tanpa
had dengan keseronakan hiburan dan arus kemodenan menyebabkan mereka merasakan
apa yang cuba diwariskan kepada mereka oleh ibubapa mereka mengenai budaya,
tradisi dari negara asal begitu dirasa ketinggalan dan menyekat kebebasan.
Apabila budaya dan adat ini bercampur gaul dengan ajaran agama, yang kadangkala
dirasa bercanggah dengan akal fikiran mereka, logik mereka, mereka mula
mempersoalkan kerelevenan agama mereka! Apabila mereka cuba menyuarakan,
tindakan mereka ini menerima kemarahan ibubapa …. Lalu maka mereka sekadar
memendam rasa, sedangkan hakikatnya mereka mulai menolak agama. Mereka sedikit
demi sedikit mengabaikan tuntutan agama dan menjauhi aktiviti kemasyarakatan
Islam dikejiranan mereka. Apabila dewasa, agama tiada lagi menjadi pegangan
mereka.
Kembali kepada kisah pertanyaan
wanita tadi. Syeikh Hamza Yusuf Hanson[2]
, seorang panel jemputan dari Amerika Syarikat telah memetik hadis ‘ghurabak’[3]
dan menjelaskannya sedikit. Kemudian
beliau mencerita sedikit pengalamanya sebagai iktibar.
“Ketika saya dalam
penerbangan menuju Kuwait, disebelah
saya adalah seorang rakan wartawan terkenal … ketika dalam penerbangan, ada
seorang pramugari menghampiri kami. Tertulis pada nametag, namanya
Aisya. Saya tanya darimana asalnya? Senegal, jawabnya. Rakan saya kemudian tertanya
“Awak dapat solatkah?” “Ya, katanya.” Kawan saya berkata lagi, “Boleh tak saya
Tanya sesuatu lagi? “Ya, Boleh “ katanya.
“How do you feel about serving
wine on the plane? She said; “ it’s really hard but I’d use my lefthand.”
(Bagaimana perasaan awak
tentang perlu menghidangkan arak dalam kapalterbang?” “Ia terlalu sukar (berat
hati) untuk saya (melakukannya) tetapi saya menggunakan tangan kiri”
Syeikh Hamza menjadi sebak semasa
menceritakan pengalaman ini.
Syeikh Hamza merasa sedih dan
terharu mendengar jawapan peramugari itu. Dalam keadaan cabaran pekerjaan dan
kehidupan, pramugari itu cuba beriltizam menjaga agama mengikut apa yang dia
fikir dia rasa itu yang termampu untuk dia lakukan. Dia mengangap dan tahu arak
itu jijik dan dosa. Lalu untuk melakukan perbuatan dosa dan keji (menghidangkan
arak) dia menggunakan tangan kiri … sbg tanda tidak suka, dan simbol bahawa
kiri untuk urusan benda kotor.
Lalu Syeikh Hamza mengakhirkan
kata-katanya kepada penanya tadi:
“…. lots of people are struggling out there. So, God
bless you.”
(Banyak orang lain diluar sana
yang berusaha keras mengharung cabaran. Semoga Tuhan merahmati kamu)
Mengapa kisah ini?
Saya mempunyai kebimbangan dengan
generasi muda melayu kita. Saya melihat bagaimana anak-anak tidak dikawal oleh
ibubapa secara wajar dan berkesan bermula ketika di awal remaja. Anak-anak
tidak diberikan dan dipantau aktiviti-aktiviti harian mereka (khususnya selepas
pulang sekolah atau ketika tidak bersekolah). Mereka membuang masa dan terdedah
kepada risiko keburukan yang lain.
Pelbagai faktor kenapa ia berlaku
tetapi faktor pertama- utama ialah tiada ilmu, kefahaman, kesedaran dan
kemahuan bersungguh untuk melakukannya. Faktor kedua-pelbagai lain ialah seperti
isu wang yang tidak cukup-cukup menjadikan
ayah terpaksa bekerja lebih masa, tidak cukup lagi -ibu pula yang
bekerja, tidak mendapatkan alternatif jagaan yang baik dikala ibu juga terpaksa
bekerja dan pelbagai lagi.
Masalah yang timbul atas faktor kedua
boleh dikurangkan jika faktor pertama dilakukan secara berkesan. Ibu dan bapa
mestilah menyusun jadual harian anak-anak mereka setiap hari dan mesti berbuat
sesuatu untuk mereka dapat memantau dan memastikan agar jadual harian itu
dipatuhi. Sekiranya berlaku keculasan pun, ia masih dalam keadaan terkawal dan
sentiasa dapat diperbetulkan.
Saya kasihan melihat anak-anak kampung yang merayau, ke sini sana selepas pulang dari sekolah. Mungkin kedua ibubapa mereka bekerja,atau siibu yang tidak bekerja sibuk dengan urusan lain. Mungkin juga ia dianggap ia suatu keadaan biasa dikampung. Anak-anak ini sihat dan lasak tetapi tanpa kawalan, maka aktiviti masa lapang mereka ditentukan oleh mereka sendiri. Maka kebanyakan mereka kurang menyerlah dalam peperiksaan UPSR dan peperiksaan agama, dan kemudiannya ramailah yang kelak akan mengikut jejak langkah abang dan kakak mereka bekerja dikilang-kilang berdekatan.
Sesuatu perlu dilakukan untuk membantu
anak-anak kampung ini.
Semasa saya mendaftarkan anak
saya di tingkatan 1 sekolah IMTIAZ, Melaka, saya melihat bagaimana keadaan
pergaulan anak-anak dan ibubabapa dan keluarga mereka. Begitu mesra dan
bahagia. Saya percaya suasana itu mewakili gambaran keadaan yang lebih penting
iaitu:-
1.
(1) Anak-anak itu dikawal dengan baik,(2) pelajaran mereka dipantau …
(1) Anak-anak itu dikawal dengan baik,(2) pelajaran mereka dipantau …
Seperkara lagi, saya sedikit
terkesima melihat kepada kereta-kereta mahal yang dipandu ayah mereka…. (Kebanyakan dari KL dan Selangor). Pasti tiada
masalah kewangan untuk anak-anak ini diberi sokongan luar yang pelbagai termasuk tutorial
berkualiti, kem-kem motivasi dan ganjaran hadiah istimewa yang menanti.
Sedangkan anak-anak kampung
tadi….
hisham-ahmad.blogspot.com
[1]
Pakar Matematik, dari seorang Kristian Menjadi Atheis dan kemudian memeluk
Islam.
[2]
Hanson (warga Amerika kulit putih yang memeluk Islam sejak umur 17-18 tahun dan
belajar agama di Timur Tengah lebih 10 tahun) Ilmuan agama terkenal di Amerika
Syarikat
[3]
Berkaitan - tentang Islam bermula dalam keadaan asing dan kembali kepada
keadaan asing,… beruntunglah orang yang asing. Sila googling..
No comments:
Post a Comment