Fakta
kes. Hari itu, seseorang mengadu kepada saya tentang bagaimana dia
merasai dirinya dizalimi dan dianiayai dalam urusan kerja dalam satu organisasi
kerja. Dia diberi fungsi dan tugasan
yang lebih berat berbanding dengan rakan-rakan sejawatan yang lain dalam
keadaan dia meyakini bahawa pembahagian dan penyerahan tugas itu adalah tidak
adil. (Isu motif tidak dibicarakan) Orang yang ditugaskan dan orang yang
mengetuai organisasi itu adalah pemegang amanah mewakili kepentingan lebih
besar.
Nasihat. Apa yang boleh saya katakan kepadanya ialah pertamanya,
bersabarlah dan mengadulah dahulu kepada Pemilik manusia kerana manusia yang
tidak adil atau melakukan ketidakadilan itu juga dimiliki-Nya. Sesungguhnya al
Quran juga telah menyarankan agar kita memohon pertolongan dengan jalan sabar
dan solat. (al Baqarah).
Kaedah Penyelesaian.
Seterusnya saya mengatakan bahawa apabila wujud situasi konflik
sebegini, Al Quran juga memberi panduan penyelesaian konflik (conflict resolution) antaranya dalam ayat di
bawah:-
“maka
dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat
dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah
mereka lari dari kelilingmu. oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan
yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga
bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan)
itu. kemudian apabila engkau telah berazam (Sesudah bermesyuarat, untuk membuat
sesuatu) maka bertawakalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah mengasihi
orang-orang Yang bertawakal kepadaNya”.
Berdasarkan
ayat di atas, lima syarat penyelesaian konflik ini ialah: Dengan rahmat
Allah kita berusaha (1) Bersikap lemah lembut dengan orang yang kita berkonflik
dengannya. (2) Memaafkan. Maafkan orang yang kita bersengketa
dengannya, walaupun kesalahan dan punca konflik adalah kerana dirinya.
(3) Minta ampun kepada Allah bagi dirinya (satu syarat hebat yang tidak
tersangka) (4) Bermesyuarat. Berdiskusi, berbincang bermakna komunikasi
dua hala bukan memberi arahan sebaliknya mencapai keputusan dan persetujuan
bersama. (5) Apabila telah berazam iaitu yakin dengan usaha, cara
dan keputusan yang dibuat, maka barulah kita bertawakal kepada Allah
s.w.t.
Berat
cara di atas, bukan? Ya berat. Sangat tidak mudah. Ia hanya dapat dilakukan
dengan hati yang tulus ikhlas. Jika kita dapat lakukan, bukankah itu yang lebih
diredai dan disukai oleh Allah? Bukankah mencari keredaan Allah itu, itulah
yang utama. Itulah ujian untuk kita, dan
jika kita melepasinya, itulah kemenangan atas ujian. In sya Allah.
Itu
(di atas) bolehlah kita anggap sebagai pilihan pertama. Di sana, ada juga
pilihan lain iaitu boleh kita anggap pilihan akhir iaitu adanya hak bagi orang
yang merasa dirinya dizalimi untuk berdoa bagi ‘pembalasan buruk’ kepada orang
yang menzalimi. Ia pernah dilakukan oleh sahabat Rasulullah tetapi dalam kes
kezaliman yang sgt serius seperti difitnah. Manusia yang memfitnah sahabat itu
telah mendapatkan kehinaan semasa didunia lagi dan sehinggakan dia sendiri
sedar bahawa bala yang ditimpakan atas dirinya adalah kerana kezaliman
fitnahnya.
Isunya
dalam kes kita hari ini, adakah ia cukup serius untuk kita sampai perlu berdoa
begini. Jika tidak pasti, lakukan doa ini secara pengataan bersyarat... iaitu
contoh “seandainya ia suatu kezaliman kepada diriku...” Apa pun, Allah yang maha adil akan memberikan
keadilan kepada diri kita dan dirinya.
Jawatan dan Kedudukan Adalah Penyesalan Jika...
Manakala buat mereka yang mempunyai kuasa, diberi kuasa dalam apa
jua tugas, jawatan dan kedudukan yang dengannya mungkin mendatang rasa ‘berpengaruh’ dan menikmati faedah kewangan yang lebih
baik... ketahuilah padanya adalah bebanan amanah yang berat... .... yang akan dipertanggungjawabkan kelak.
Dalam hadith sahih;
“dari Abu Dzar dia berkata, saya
berkata, "Wahai Rasulullah, tidakkah anda menjadikanku sebagai pegawai (diberi
jawatan)?" Abu Dzar berkata, "Kemudian baginda menepuk bahuku dengan
tangan baginda seraya bersabda: "Wahai Abu Dzar, kamu ini lemah (untuk
memegang jawatan/tugasan) padahal jawatan merupakan amanah. Pada hari kiamat ia
adalah kehinaan dan penyesalan, kecuali bagi siapa yang mengambilnya dengan haq
dan melaksanakan tugas dengan benar."[2]
Sentiasalah
Menegakkan Kebenaran dan Berlaku Adillah Kepada Sesiapa Sahaja
Kita diseru dan perlu berlaku adil dalam semua perkara. Keadilan
juga memerlukan kita menolak segala unsur berat sebelah (biased) dan sikap
berpihak. Keadilan mengkehendaki agar
pertimbangan dibuat atas hujah, fakta dan dalil. Hanya dengan itu
kebenaran diperolehi atau sekurang-kurangnya dapat dihampiri. Selain daripada
itu adalah kezaliman. Kezaliman diri sendiri yang akan dipertanggungjawab
nanti.
“Wahai orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi
orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan
jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu
kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (Kepada sesiapa
jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa. Dan bertakwalah kepada
Allah, sesungguhnya Allah maha mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu
lakukan”.Surah al-Maa’idah 5:8)
Kita akan
dipersoalkan atas setiap pilihan, keputusan dan tindakan yang kita ambil. Kita
akan dipertanggungjawabkan.
Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu
tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan
penglihatan serta hati, semua anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang
dilakukannya. (surah al-israa’17:36)
Inilah sikap adil dalam diri, iaitu mereka turut mendengar pelbagai
pendapat dan pandangan. Lalu mereka memilih yang paling baik. Inilah yang
diperintahkan Allah swt.
Maka gembirakanlah hamba-hamba-Ku, yang berusaha mendengar
perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan
mengikut apa yang terbaik ( Untuk diamalkan dalam urusan agama), mereka
itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk
oleh Allah dan mereka itulah orang yang berakal sempurna. – al-Zumar (39) : 17-18
Kewajipan
Menyampaikan Kebenaran
Bagi mereka yang di bawah, pilihan terbaik bagi orang yang yang
terbaik ialah untuk berani menyuarakan kebenaran. Bersikap telus dan jelas
dalam menyampaikan pandangan. Jangan bersikap mencari sokongan, takutkan
tekanan atau mengharapkan balasan.
Kita hendaklah berkata tepat dan benar. Telus dan jelas dengan disokong
oleh keterangan, hujah dan dalil. Janganlah kita disuruh sahaja mengikuti
sesuatu pandangan atau keputusan sedangkan ia tidak baik, tidak bagus atau di sana
ada pandangan dan cara yang lebih baik dan islamik.
“Wahai
orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan katakanlah perkataan
yang tepat-benar (dalam segala perkara). Supaya Dia memberi taufiq dengan
menjayakan amal-amal kamu, dan mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah)
sesiapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya , maka sesungguhnya dia telah
Berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan”.al-Ahzaab
(33) : 70-71
Inilah serba
sedikit nasihat dengan berbuktikan dalil dan nas al Quran dan al-hadith. Semoga
membantu. Wallahu taala alam.
hisham-ahmad.blogspot.com
No comments:
Post a Comment